Aanvullende info over dit lesmateriaal

Deze webquest is speciaal ontworpen voor leerlingen van het 6de jaar dubbele finaliteit en behandelt het thema 'Klimaatverandering' met een belangrijke focus op de duurzaamheid van maatregelen.  We werken specifiek aan de doelstelling:

  • De leerlingen reflecteren over de duurzaamheid van mogelijke maatregelen met betrekking tot klimaatverandering. (III-Aa-da 13).

 

Bronnen en inspiratie

Bij het samenstellen van deze webquest heb ik inspiratie gehaald uit de leerwerkboeken Geogenie 5/6 en Telescoop 5/6 DA, evenals diverse betrouwbare internetbronnen (zie bronvermelding). Het materiaal biedt een mix van theoretische kennis en praktische inzichten, waarmee de leerlingen hun kennis over de gevolgen van de klimaatverandering en de aanpak ervan kunnen verdiepen.

 

Studiebelasting:

De webquest is opgezet om in ongeveer 3 à 4 lesuren te voltooien, met eventueel een  extra lesuur voor de nabespreking en/of test.

 

Extra informatie voor bezoekers:

Mocht je als bezoeker interesse hebben in de leerinhoud, bookwidgets of achtergrond van de webquest, dan mag je me altijd contacteren via de contactpagina. 

Bronvermelding

Afbeeldingen

Startpagina webquest klimaatverandering

Opdracht

 

DEEL 1: Gevolgen van Climate change

1. Oorzaken van het versterkt broeikaseffect

https://de-planeet-krijgt-het-warm8.webnode.be/broeikaseffect/

https://nl.freepik.com/premium-vector/broeikaseffect-en-opwarming-van-de-aarde-diagram_37964148.htm

https://climatechallenge.be/nl/themas/het-klimaat-verandert#3-waarom-warmt-het-klimaat-op

https://www.youtube.com/watch?v=SeYfl45X1wo

https://youtu.be/UatUDnFmNTY

 

2. Intergovernmental panel on climate change

https://www.ipcc.ch/

https://www.ipcc.ch/report/ar6/syr/

https://www.hln.be/weer-en-wetenschap/we-dreigen-nu-al-5-kantelpunten-te-overschrijden-wetenschappers-waarschuwen-voor-onomkeerbare-schade-klimaatverandering~a5f1d2b6/

 

3. Gevolgen van de klimaatverandering

https://www.marketingfacts.nl/berichten/de-relatie-tussen-reclame-en-klimaatverandering-ingewikkeld/

https://climatechallenge.be/nl/themas/de-waargenomen-veranderingen#minder-zomerpakijs

https://climatechallenge.be/nl/themas/de-waargenomen-veranderingen#minder-zomerpakijs

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/warme-zeestroming-hapert-en-dat-heeft-effect-op-ons-klimaat~b971f021/

https://interactive.carbonbrief.org/attribution-studies/index.html#the-studies

 

DEEL 2: De aanpak van climate change

1. Klimaatbeleid

https://sustainability-news.net/sustainability/what-is-cop28-origins-controversies-expectations/

 

2. Klimaatadaptatie en klimaatmitigatie

Klimaatmitigatie en klimaatadaptatie - ILVO Vlaanderen

Hernieuwbare energie is duurder dan gedacht

Stad blijft inzetten op duurzaam bouwen - Groen Ninove

5 tips voor duurzame mobiliteit - Mobypeople

The EU’s 2040 climate target sets the course to net zero by 2050 | EESC

Carbon Capture and Storage

https://climatechallenge.be/nl/themas/naar-100-hernieuwbare-energie#5-en-wat-met-kernenergie

3. En wij ?

https://www.datacenterdynamics.com/es/noticias/maneras-de-ligar-el-avance-tecnol%C3%B3gico-con-el-cuidado-ambiental/

https://sustainability-news.net/sustainability/what-is-cop28-origins-controversies-expectations/

 

Buys, F. (2021). Duurzame circulaire chemie als nieuwe eindterm in de derde graad SO (verkorte educatieve masterproef). Universiteit Gent. Geraadpleegd op https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/003/012/605/RUG01-003012605_2021_0001_AC.pdf

 

Reflectie

Bronnen

DEEL 1: Gevolgen van Climate change

1. Oorzaken van het versterkt broeikaseffect

https://climatechallenge.be/nl/themas/het-klimaat-verandert#3-waarom-warmt-het-klimaat-op

https://www.youtube.com/watch?v=4pO_8E01lj0

 

2. Intergovernmental panel on climate change

https://www.ipcc.ch/

https://www.ipcc.ch/report/ar6/syr/

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/lees/artikelen/2021/Tipping-points.html

 

3. Gevolgen van de klimaatverandering

https://climatechallenge.be/nl/themas/de-waargenomen-veranderingen#minder-zomerpakijs

https://www.youtube.com/watch?v=LwRTw_7NNJs&t=8s

https://eo.belspo.be/nl/dooi-van-de-permafrost

https://www.mo.be/analyse/de-zorgwekkende-gevolgen-van-smeltende-permafrost

https://climatechallenge.be/nl/themas/de-waargenomen-veranderingen#oceanen-onder-druk

climatechallenge.be/nl/themas/de-gevolgen-voor-mens-en-natuur#verschuiving-verspreidingsgebied

https://www.hier.nu/klimaatverandering/terugkoppelingen-klimaatverandering-versnelt-of-vertraagt-zichzelf

 

DEEL 2: De aanpak van climate change

1. Klimaatbeleid

 

2. Klimaatadaptatie en klimaatmitigatie

Klimaatmitigatie en klimaatadaptatie - ILVO Vlaanderen

https://climatechallenge.be/nl/themas/naar-100-hernieuwbare-energie#ja-graag

https://climatechallenge.be/nl/themas/hoe-klimaatvriendelijk-wonen

https://climatechallenge.be/nl/themas/hoe-ons-klimaatvriendelijk-verplaatsen#3-hoe-verplaatsen-we-ons-klimaatvriendelijk-

https://www.lhoist.com/nl-BX/koolstofopvang-benutting-en-opslag-ccus

https://www.mo.be/nieuws/bossen-blijven-volop-co2-opslaan-ondanks-houtkap-en-bosbranden

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/15/wet-op-de-kernuitstap-schrappen-kerncentrales/

3. En wij ?

 

3Buys, F. (2021). Duurzame circulaire chemie als nieuwe eindterm in de derde graad SO (verkorte educatieve masterproef). Universiteit Gent. Geraadpleegd op https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/003/012/605/RUG01-003012605_2021_0001_AC.pdf